"Moi"

05.07.2024

Menin tapaamaan äitiäni hoitolaitokseen.

Soitin ovikelloa ja oven tuli avaamaan iloinen, hymyilevä hoitaja. Hoitaja sanoi "moi". Kysyn äitini voinnista, hoitaja ei vastannut mitään joten menin äitini huoneeseen hiukan hämilläni. Ruokailuaikana sama hoitaja joka avasi minulle oven tuli ruoan ja lääkkeiden kanssa hymyillen ja sanoi taas "moi". Hän antoi lääkkeet äidilleni ja jätti tarjottimen pöydälle. Äitini yritti keskustella hoitajan kanssa, mutta tämä vain hymyili ja lähti pois. 

Muutaman minuutin kuluttua paikalle saapui toinen hoitaja ja hän kysyi äitini vointia. Äitini vastasi voivansa hyvin, mutta hän olisi vain halunnut tietää mitä ruokaa oli nyt tarjolla. Hoitaja sanoi ettei hänen työkaveri ymmärtänyt äitiäni joten hän pyysi häntä selvittämään asiaa

Tarina on kuvitteellinen mutta voisi heijastaa nykypäivän hoitolaitosten tilannetta. Ulkomailta palkataan ammattitaitoisia hoitajia mutta valitettavasti kielitaito Suomen ja Ruotsin suhteen saattaa monella olla hyvinkin puutteellinen. Moni ulkomaalainen hoitaja saattaa puhua hyvää englantia  joten kommunikointi sujunee kollegoiden kanssa kohtalaisesti. mutta asiakkaat, jotka puhuvat suomea tai ruotsia, saattavat kohdata haasteita vieraskielisen hoitajan kanssa.

Hoitajilta vaaditaan riittävää kielitaitoa, jotta hoitoturvallisuus voidaan taata. Työnantajien on varmistettava, että hoitajat osaavat kommunikoida asiakkaiden kanssa tehokkaasti.

Selkeä kielitesti hoitajille olisi ratkaisu tähän ongelmaan. Testissä esitetään hoitotilanteeseen liittyviä kysymyksiä, joihin hoitajan tulee vastata paikallisella kielellä. Lisäksi käytännön tehtävässä hoitajalle annetaan tilanne, jossa hänen tulee toimia potilaan antamien tietojen mukaisesti. Näin voitaisiin varmistaa hoitajan kielitaidon riittävyys.

Hoitajien kielitaito on olennainen osa hoitotyötä, ja on tärkeää varmistaa, että hoitajat pystyvät kommunikoimaan asiakkaiden kanssa tehokkaasti. Ulkomailta saapuvat hoitajat ovat tervetulleita, mutta heidän kielitaitonsa on oltava riittävällä tasolla, jotta potilasturvallisuus ei vaarannu ja asiakkaat tuntevat tulevansa ymmärretyiksi ja kuulluiksi.

Tässä vielä muutama linkki aiheeseen:

Yllätystarkastuksen karu tulos

Hoitajien ammatillista kielitaitoa ei testata mitenkään

Avilta Attendolle kova ukaasi

Riittävän kielitaidon osoittaminen

Hoiva­kodin työn­tekijä osasi sanoa suomeksi yhden sanan

Näin kansainvälisten osaajien kielen oppimista tuetaan Attendolla


Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita